In 1 zin: een street team helpt een auteur zijn of haar boek te promoten, op sociale media & real life.
Nu klinkt dat misschien als een veredeld baantje als propper voor een foute club in Lloret de Mar, maar dat is wat het zeker niet is! Een street team is vooral een team, een samenwerking tussen de auteur en de fanatieke lezers.
Een auteur kan zelf dagelijks roepen dat mensen zijn of haar boek moeten kopen en lezen, (wat ze dan waarschijnlijk juist niet gaan doen, want HOE irritant is het als een auteur dat constant doet?!) maar als andere lezers het aanbevelen zullen ze minstens geïnteresseerd raken. Nieuwe lezers willen weten wat anderen van het boek vinden –Goodreads is niet voor niets zo populair – en dus willen ze het van jou weten.
Denk even aan het laatste boek dat je gekocht hebt. Hoe wist je dat het bestond? Heeft een vriend of vriendin het aan je aangeraden? Heb je er iets over gezien of gelezen op Instagram? Of misschien is het dat ene boek waar iedereen het over lijkt te hebben. Dat is de magie van mond-op-mond reclame en nog steeds de allersterkte vorm van marketing die er bestaat.
Maar een street team is meer dan alleen / gaat verder dan aanbevelingen en promotie maken. Zij…
- Hypen de release van het boek.
- Schrijven boekrecensies en laten reviews achter op websites zoals Goodreads, Bol.com, etc.
- Delen links, afbeeldingen en/of andere inhoud die met het boek te maken met potentiële lezers.
- Interviewen de auteur op zijn/haar boekenblog.
- Moedigen anderen aan deel te nemen aan give-aways.
- Gebruiken een specifieke hashtag voor het boek en/of de boekpresentatie om er aandacht op te vestigen.
- Zijn een ‘fan’ van het boek en de auteur.
- Bevelen het boek aan, aan zowel aan potentiele lezers als aan mensen in hun naaste omgeving zoals familie, vrienden, klasgenoten en/of collega’s.
- Brainstormen met de auteur over marketing rondom de boeklancering.
- Bieden hulp bij het coördineren van real-life activiteiten zoals een boekpresentatie of signeersessie.
- Geven feedback over het plot, personages, namen, titel, worldbuilding etc. van komende boek(en)
- Noemen van het boek op sociale media en andere relevante platforms.
- Plaatsen en delen Foto’s van het boek op social media
- Voegen het boek toe aan hun want-to-read Goodreads lijst
Uiteraard staat daar – naast eeuwige dankbaarheid van de auteur – ook wat tegenover. Zo komt het team samen in een eigen, besloten Facebook groep, hoor je het laatste nieuws als eerste, kan je meedoen aan exclusieve give-aways, krijg je gratis swag en/of #bookstagram goodies en nog meer van dat soort fijne dingen!
Nu voel je het na al deze info vast al wel aankomen… ik wil een eigen street team samenstellen! En geloof me: ik heb jullie hulp meteen al nodig (iets met de naam van een personage in het vervolg op ‘Als de nacht eindigt’ waar ik nu mee bezig ben)
Lijkt het je leuk me te helpen en met me samen te werken? Stuur me dan even een berichtje via mijn website!